Fiul meu, de 14 ani, mi-a atras atenția asupra a două reclame. Cea a ANAF: “Ești un bun român. România funcționează cu taxele tale”.
Și aceasta: „Degeaba sunt calificaţi, dacă tu nu îi angajezi! Angajează şi persoanele calificate de peste 55 de ani! O să faci un bine şi ţie, şi economiei!”.
După care m-a întrebat: De ce își fac reclamă dacă nu vor să vândă nimic? La ce folosesc reclamele cu care nu poți face profit?
N-am putut să-i dau un răspuns pe loc, dar mi-am dat seama că are dreptate. Reclama este, în general, un potențator. E menită să îți canalizeze acțiunea într-un domeniu făcându-te să ajungi la concluzia că ai un avantaj comparativ dacă urmezi ce-ți zice.
Iar în reclamele prezentate este evident că nu-i vorba de așa ceva. Ele au fost realizate din rațiunea de a promova anumite idei, dar care nu-s încurajate în niciun fel de mediul de afaceri. Să angajezi oameni de peste 55 de ani este foarte bine, fiindcă probabil vor ieși la pensie la 70, dar acest lucru e sugerat în condițiile în care neîncurajarea potențialului de business face să ai 70% șomaj în rândul celor cu studii superioare.
Și cea mai înaltă rată a șomajului la personalul calificat nu se consemnează la nivelul celor de peste 55 de ani, ci la cel al tinerilor. Dar asta nu înseamnă că nu-i greșit să faci reclame în care să soliciți să fie angajați aceștia din urmă. E ca și cum ai vehicula sloganul că România are nevoie de un președinte femeie. Și nu sexul, vârsta, culoarea pielii sau orientarea sexuală sunt importante, ci dacă ai abilități pentru o anumită meserie.
Așadar, îți faci reclamă când pe o piață e concurență intensă și apreciezi că produsul tău e mai bun decât al competitorilor. Dacă însă concurența e slabă fiindcă, în loc să câștige competiția cel mai bun antreprenor, l-a “împroprietărit” statul pe unul singur cu business din bani publici, atunci se observă că în loc să ai reclame ce promovează produse, vezi unele ce se laudă propagandistic cu realizări făcute din bani publici - luați cu impozite de la români sau europeni.
În loc să stimulezi mediul și datorită bunului management să se vadă cum baza de impunere se lărgește și ANAF încasează taxe, iar antreprenorii angajează lucrători calificați bătrâni și tineri, se încearcă obținerea unor rezultate umblându-se la resorturile emoționale ale publicului, fără să se țină cont că e nevoie ca ele să fie efectul unor măsuri.
Iar când faci reclamă la ceva nu trebuie să te referi la programe guvernamentale, ci e necesar ca efectelelor să se vadă pe piață în funcție de priza pe care o au la public.
Pentru că indiferent ce dorește o astfel de reclamă este tot propagandă. E un semn de îndoială asupra credibilității. Succesul trebuie obținut pe seama unui vot de încredere, nu ca urmare a unei încercări de spălare pe creier. Cu alte cuvinte, în loc să se vadă dacă niște inițiative sunt capabile să fie validate de societate, se încearcă să se obțină confirmarea în mod propagandistic.
Poate că inițiativele sunt bune, dar marea problemă a unor astfel de tentative de validare propagandistică este că scoate în evidență o conotație politică.
Cele mai vizionate
Ultimele
-
"Da’ dobanda, cat e dobanda? Dincolo era mai ieftin!"
(Stiri) 9 Oct 2014 -
Americanii rezolvă, europenii caută vinovați de serviciu
(Analize) 18 May 2016 -
Antipesedismul de paradă a creat falşi politicieni de dreapta
(Opinii) 19 Dec 2016 -
Banca centrală trebuie să prevină riscul european al dării în plată, cu ajutorul instanţelor internaţionale
(Opinii) 2 May 2016 -
Ce reprezinta si cum se calculeaza PIB-ul?
(Stiri) 6 Sep 2014
Leave your comments
Login to post a comment
Post comment as a guest