Milton Friedman spunea că inflația este o formă de taxare nelegiferată. Asta permite ca energia, de pildă, produsă de stat, ce deține bogățiile subsolului, barajele lacurilor de acumulare, centralele nucleare și cele pe cărbune, gaz sau păcură, să acționeze ca o formă de taxare. Și degeaba se restrânge consumul cu 20%, dacă prețul energiei sporește cu 50%, asta echivalează cu o mărire a taxelor, care se și încasează în cantitate mai mare.
Există însă în Statele Unite o comunitate religioasă, amish, care nu utilizează energia electrică. Ei cultivă pământul cu ajutorul cailor, nu a tractoarelor alimentate cu combustibil lichid și consumă ceea ce produc. Trăiesc din autoconsum într-un mediu arhaic ghidat de doctrina anabaptistă a creștinilor “rebotezători”, care au îmbrățișat reforma radicală, ce milita pentru o reformare până la rădăcină a Bisericii și Statului.
Mergând din secolul XVI la urmașii celor care când au cerut noua reformă au început să fie exterminați, până când s-au refugiat în Lumea Nouă, ce și-a bazat dezvoltarea tocmai pe libertate, comunitatea amish numără 350.000 de persoane, jumătate trăind în Ohio, Pennsylvania și Indiana. Într-un mod, după cum am zis vechi, similar celui din secole XVII-XVIII, dinainte de Revoluția Industrială, cam de când datează și “linia” veșmintelor pe care le poartă. Subliniez, fără să utilizeze curent, și deci nici televizoare, mașini de spălat rufe ori uscătoare de păr.
Și pentru că orice sistem de asigurări are drept principii de bază dispersia riscurilor și socializarea costurilor daunelor, amish-ii nu acceptă să participe, indiferent dacă asigurările sunt de stat sau private, fiindcă li se pare imoral să obțină beneficii pe seama altora. Cu riscul de a avea de suferit, precum Valentine Byler în 1956. Somat de stat să-și achite asigurările sociale din ultimii patru ani, plasate la 300 de dolari, el a refuzat să plătească spunând că amish-ii se întrajutorează. Autoritățile i-au amintit bărbatului că taxele sunt obligatorii, acesta a replicat că nu contestă acest fapt, însă, în respectivul caz era vorba de asigurări, în contul unor servicii sociale de care nu dorește să beneficieze. Inspectorii fiscali au încercat să-i poprească lui Byler suma prin intermediul contului din bancă, dar el nu dispunea de așa ceva și la final i-au confiscat și scos la vânzare trei cai, într-un moment în care avea mai mare nevoie de ei pentru lucrările agricole. Presa americană a reacționat atunci și rezultatul a fost, în cele din urmă, scutirea grupurilor religioase care nu vor să beneficieze de serviciile statului de la plata asigurărilor.
Ajungem în zilele noastre, ne uităm la prețul în creștere al energiei, care este o formă de taxare după cum reiese din spusele laureatului Nobel pentru economie, și se observă că amish-ii oferă răspunsul. Iar traiul lor patriarhal oferă soluția și pentru campania de a reduce consumul de energie din Uniunea Europeană, în măsura în care ei nu folosesc deloc. Fără a mai pune la socoteală că viața în natură, bazată pe economia de subzistență, este una ecologistă, în conformitate cu îndemnurile corporatiste pentru responsabilitate față de mediul înconjurător. Ceea ce lipsește este apropierea de Dumnezeu și poate că aceasta ar fi întreaga soluție.
Cele mai vizionate
Ultimele
-
"Da’ dobanda, cat e dobanda? Dincolo era mai ieftin!"
(Stiri) 9 Oct 2014 -
Americanii rezolvă, europenii caută vinovați de serviciu
(Analize) 18 May 2016 -
Antipesedismul de paradă a creat falşi politicieni de dreapta
(Opinii) 19 Dec 2016 -
Banca centrală trebuie să prevină riscul european al dării în plată, cu ajutorul instanţelor internaţionale
(Opinii) 2 May 2016 -
Ce reprezinta si cum se calculeaza PIB-ul?
(Stiri) 6 Sep 2014
Leave your comments
Login to post a comment
Post comment as a guest