Metroul din Drumul Taberei. Cine poartă răspunderea pentru această Sagrada Familia eșuată?

Toți cei implicați în realizarea magistralei 5 de metrou s-au angajat ca în vara acestui an, în iunie, obiectivul să fie dat în exploatare, a declarat de Sfântul Ion ministrul Transporturilor, Lucian Bode.

Din asta se înțelege că fostul ministru al Transporturilor a mințit când a spus: "Mi-am asumat şi eu şi directorul (Metrorex n.r.) că îl vom da în trafic la sfârşitul anului. Este un proiect care şi aşa este întârziat foarte mult, dar 97% din punct de vedere al stadiului fizic este finalizat. Ce mai era de finalizat când m-am întors în minister la sfârşitul lunii februarie? Sistemul de automatizare, adică acel sistem care generează comunicarea între staţii pentru mersul garniturilor de metrou. A fost o contestaţie, am reuşit să deblocăm amiabil acest lucru până la urmă. Am semnat contractul cu firma care face automatizarea, care şi-a luat angajamentul că până la sfârşitul anului e gata automatizarea. Aceasta fiind gata, trenul poate fi pus pe şine. Oricum vom începe probele dinainte, veţi fi informaţi şi dumneavoastră, dar proiectul va fi finalizat, vorbesc de Magistrala 5 Drumul Taberei, la sfârşitul acestui an, decembrie 2019".

Problema este însă că locuitorii din Drumul Taberei nu-și pot lăsa mașinile acasă și să coboare la stațiile de metrou Hașdeu sau Cișmigiu în martie, atunci când intră în vigoare taxa de poluare. Cu alte cuvinte, în ciuda declarațiile edililor care militează pentru utilizarea mijloacelor de transport în comun, a propagandei televizate ce ne îndeamnă să mergem cu metroul ca la Londra şi Viena, din păcate, cei din Drumul Taberei nu pot deveni nepoluanţi. Nici aceia din Pantelimon, Colentina, Rahova, Ferentari sau Giuleşti, căci nici ei n-au metrou. Cum să penalizezi ceva înainte de a oferi bunul public la care faci referire?

Iar acolo unde există bulevarde care se aglomerează mereu, în loc să fie eliberate de linia de tramvai, fiindcă au deja un tren, ce circulă subteran, mijlocul de transport cu șine de la suprafață e împrejmuit cu garduri, ca din cauza hiperreglementării traficul să fie și mai gâtuit. Dacă nu credeți că am dreptate oare de ce s-a trezit ministrul PSD al Transporturilor, Miron Mitrea, să afirme că "este o tâmpenie să pui tramvai peste metrou, cum e la Obor"? Și mai ales de ce a scos Ceaușescu tramvaiul din cartierul Militari după ce a lungit metroul până acolo? Fiindcă doar atunci a existat o abordare unitară pentru transportul comun de la suprafață și cel subteran?

Poate că nu v-ați prins însă poluarea e legată de faptul că e inadecvată infrastructura, că, vreme de 30 de ani, nu a existat un plan care să permită, atunci când orașul se dezvoltă într-o anumită direcție, ca drumurile, rețelele de apă, gaze, curent să țină pasul cu asta. Și cei care s-au instalat în zona care s-a dezvoltat au plătit și plătesc impozite. Deci banii s-au luat și se iau, chiar dacă infrastructura lipsește.

Un exemplu e şoseaua Fabrica de Glucoză, care acum se lărgește, dar acest lucru trebuia să se producă acum 10 ani. De atunci era limpede ceea ce va urma. Și în acea zonă avem, pe bulevardul Dimitrie Pompeiu, o stație de metrou și un drum cu o bandă dus și una întors. Atât! De la ce e poluarea?

Pentru că am ajuns cu discuția aici, dacă pe şoseaua Ștefan cel Mare e indicat să se scoată tramvaiul și să se mai facă două stații de metrou intermediare, pentru că deosebirea între Bucureşti și Budapesta e că la maghiari stațiile-s la jumătatea distanței de la noi, în Nord oraşul se sufocă cu tot cu metrou. În acest punct ar fi nevoie, alături de autobuze şi trenul care circulă pe sub pământ, de încă ceva, la înălţime, un monorail. Un tren suspendat, foarte bine planificat, care să aibă o reţea menită să descongestioneze sau să populeze zonele unde metroul îşi pierde din eficienţă. Nu e necesar în niciun caz să-l înlocuiască, ci doar să-l optimizeze, printr-o reţea stelară, în special la orele de vârf, atunci când se vede că nici metroul nu mai face faţă. Iar investiţia ar trebui să se realizeze, desigur, cu fonduri europene.

E nevoie de încă o rețea de transport pentru că ar fi regretabil, desigur, ca trenul subteran din Drumul Taberei să circule, în sfârșit, și să se observe că se strică infrastructura anterioară din cauza utilizării excesive și să dureze reparațiile cam cât construcția magistralei 5…

Dar la fel de important este, dacă ne întoarcem la început, să vedem cine le decontează bucureștenilor timpul pierdut cu metroul din Drumul Taberei. 

Am recitit o știre de la un post tv specializat din 5 noiembrie 2011: “Şoferi, aveţi o nouă provocare în traficul bucureştean. Au început lucrările la linia de metrou care leagă Drumul Taberei de centrul Capitalei. De duminică, traficul de pe traseul şantierului se deviază pentru cel puţin un an, așa că e indicat să alegeţi rute alternative sau să vă înarmaţi cu răbdare. După ce se deviază circulaţia, lucrările încep în forţă. Deja, unii bucureşteni s-au revoltat. Şantierul le blochează locurile de parcare. Noua linie de metrou va putea fi folosită peste 4 ani”. 

La acel moment știu că am făcut și un calcul, dacă între 1975 și 1989 s-au construit 60 km de metrou, într-un ritm de 4,3 km pe an, lucrarea de 6 km începută în 2011 ar fi trebuit să fie gata pe la jumătatea lui 2013. De ce în 2015?

Acum suntem însă în 2020! Cât a trecut de la anunțul: "În 3 ani, aici VA FI stația TA de metrou. În 3 ani de aici vei face 7 minute până în centru"? Și întrebarea e: Cât costă timpul pierdut? Într-un oraș prost proiectat, după ce li se iau bucureștenilor taxe ca să li se dea metrou, timpul, care-i bani, le e mai mult irosit, ca să devină o certitudine că sărăcesc.

Dacă autorităţile demarează proiecte fără să ştie ce sume implică, şi cât durează, înseamnă că fac doar calcule politice. Şi văzând care-i problema avem explicaţia pentru lipsa de bun-simţ cu care-s trataţi cei care îşi pierd timpul în trafic, fiindcă asta-i principala însuşire a politicienilor. Da, dar tocmai pentru că am identificat cauza trebuie responsabilizați cei ce iniţiază proiecte pentru care nu-s pregătiți şi singura certitudine e că încurcă lumea.

Deci cine poartă răspunderea pentru "În 3 ani, aici VA FI stația TA de metrou!”, cine administra România în noiembrie 2011, de când datează acea știre tv, și care a inițiat lucrările? Cel care acum vrea să construiască un al doilea metrou, într-un alt mare oraș? Îi mai acordă cineva încredere?


Leave your comments

Post comment as a guest

0
Your comments are subjected to administrator's moderation.
terms and condition.
  • No comments found

The Best United Kingdom Bookmaker lbetting.co.uk Ladbrokes website review