
Dacă din impozitul pe venit două treimi se duce la bugetele locale, hai să ne prefacem că nu ne dăm seama de lipsa de corespondență cheltuială-venit, fiindcă e stat social.
Da, dar chiar și când ne facem că n-o vedem, tot se fragilizează bugetul central în gestionarea problemelor structurale.
Mai mult, când se redistribuie o cantitate atât de mare, nici nu-ți poți permite să faci ajustări structurale. Chestiunea asta merge chiar în cealaltă direcție, a amplificării lipsei de restructurare.
Măcar s-ar putea responsabiliza decidentul pe bugetul local ca măsurile luate să genereze business nou, nu să fie unele pur sociale. Și oricum statul social e ceva convenabil, în funcție de context. Dublul standard se aplică atunci când se discută de taxe de poluare care se doresc a fi încasate de la cei mai săraci. Ei sunt aceia care nu-și permit să meargă decât cu mașini non-euro, Euro 1 sau Euro 2.
În fine, când vorbim de bugetele locale e imposibil să nu ne aducem aminte de Wage-led Growth, pentru că după ce niște comune au fost declarate orașe la apelul bocancilor și noul “statut” a permis să se mărească personalul din primării, alimentat cu oamenii de încredere ai baronului ce deținea fieful, lor le-au mai crescut și salariile. Adică, Ghiță Pristanda a ajuns să fie plătit la fel de bine ca eroul de la Urgență ori omologul de la ordine publică sau circulație.
Iar aici, la nivelul salariilor din zona non-tradable majorate - cu indexul ridicat în special către administrația locală - apare o problemă. Fără a putea să fie generate sporuri de productivitate, care să se coreleze cu avansul remuneraţiilor, se erodează venitul disponibil. Paradoxal, creşterea economică a secătuit ţara!
Dacă îi alăturăm bugetarilor și pe cei din privat care mijlocesc relaţia firmelor cu statul - contabili, inspectori de resurse umane, jurişti - și îi mai punem la socoteală pe pensionarii şi pe copii, e posibil să tragem concluzia că 10% din populaţie - angajaţii direct productivi, furnizorii neţi de impozite şi contribuţii - hrăneşte restul.
Ceea ce face ca românii pe care se sprijină toți ceilalți fie să încerce să se angajeze și ei la stat, fie să fugă în locurile cele mai îndepărtate ale lumii, în insulele cel mai izolate unde e imposibil să nu dai de români, atât de neprietenos e mediul economic de la noi!
Cele spuse până acum le-am mai expus sub o formă sau alta. Ceea ce se poate adăuga e că majorarea lefurilor bugetarilor trage în sus preţul forţei de muncă slab calificate. Adică în situaţia în care creşterea remuneraţiilor determină scumpirea bunurilor de bază, asistăm nu doar la inflatarea preţului mărfurilor, ci şi al serviciilor, în contextul în care oricum numărul celor ce le prestează scade, pe seama emigraţiei.
Din câte se vede, restructurarea nu mai poate fi amânată. De unde trebuie să pornească ea? Exact din zona administrației patronate de baronii locali!
Dar acesta este, de fapt, doar vârful aisbergului. Socotelile economice ar trebui să ia în considerare în egală măsură şi să armonizeze, atât la nivel micro – administraţie locală, cât şi macro – administraţia centrală, condiţiile de funcţionare, care sunt aceleaşi pentru tot statul. Iar în contextul armonizării să fie identificate cauzele şi deci măsurile ce trebuie luate pentru a atinge acest deziderat. Din păcate asta nu prea se poate face deoarece încercarea de potrivire e eminamente poltică şi persoanele care e nevoie să facă acest lucru sunt tributare unui mod de gândi ce ne-a adus din 1990 până acum la deficite chiar şi în zonele unde am avut excedent. Cu alte cuvinte, vorbim de o nepricepere crasă originată de politic şi de instituţiile patromate de acesta.
Măreţia fenomenului politic la noi nu conteşte să fie afirmată şi confirmată de dovezi cum ar fi absenteismul la vot şi o legislaţie electorală inadecvată ce nu dau legitimitate morală aleşillor, de nepotism şi, nu în ultimul rând, de inabilitatea de a găsi soluţii la provocările din vremurile pe care le trăim.

-
Apropo de petrol, atunci când n-ai consum de ce-l suprataxezi?!
Am scris la un moment dat că atunci când e negativ prețul petrolului, precum cel al banilor, benzina ...
-
Volatilitatea vădește o românizare a Occidentului
Scriam la un moment dat că vreme de trei decenii țițeiul a fost activul cu cea mai redusă ...
-
Statul ar trebui să încurajeze deschiderea cât mai multor "ghișee fiscale" cu ...
Recenta eliminare a supraaccizei la carburanți auto a făcut ca România să aibă din nou cele mai mici ...
-
Venituri excepţionale sparte pe pomeni banale
E ieftin petrolul? Dacă ne uităm la cotaţia Brent, 60 de dolari pe baril nu sunt 85, cât ...
-
Încasările statului român n-au suferit de pe urma reducerii producției de gaze
Statul român a încasat până la finalul lunii august din impozitele impuse producției de gaze cu numai 15% ...
-
Seele: OMV Petrom va adopta o decizie finală de investiție în Neptun Deep dacă proiectul de ...
OMV Petrom va adopta anul viitor o decizie finală de investiție favorabilă în cazul proiectului Neptun Deep în ...
-
Importurile de gaze din primele 7 luni le-au depășit cu un TWh pe cele din întreg anul trecut
România a reușit performanța ca în numai 7 luni să importe gaze în valoare de 17,32 TWh, cu ...
Cele mai vizionate
Ultimele
-
"Da’ dobanda, cat e dobanda? Dincolo era mai ieftin!"
(Stiri) 9 Oct 2014 -
Americanii rezolvă, europenii caută vinovați de serviciu
(Analize) 18 May 2016 -
Antipesedismul de paradă a creat falşi politicieni de dreapta
(Opinii) 19 Dec 2016 -
Banca centrală trebuie să prevină riscul european al dării în plată, cu ajutorul instanţelor internaţionale
(Opinii) 2 May 2016 -
Ce reprezinta si cum se calculeaza PIB-ul?
(Stiri) 6 Sep 2014
Leave your comments
Login to post a comment
Post comment as a guest