Mass media romaneasca a inceput sa moara atunci cand si-a sacrificat cititorii, ca principala sursa de venituri, in favoarea publicitatii. Cand a ales sa traiasca din banii din reclame si nu din cei platiti de cititori la chiosc sau pe abonamente.
Alegand reclamele, presa a ajuns sa-si piarda si publicul, si publicitatea. Ironia pe deplin meritata a sortii este ca cel mai citit ziar din Romania a ajuns sa fie o brosura promotionala a unei companii.
Si, avand cei mai multi cititori, ziarul respectiv vinde si publicitate pe masura. Exact ce ar fi trebuit sa faca si n-a facut presa clasica.
Potrivit propriilor declaratii, brosura promotionala a Kaufland, scoasa sub forma de ziar, este distribuita saptamanal in nu mai putin de 4 milioane de exemplare. Asta inseamna mai mult decat tirajele cumulate ale tuturor publicatiilor tiparite centrale.
Un alt aparent paradox este acela ca, in unele cazuri, presa locala a ajuns sa aiba tiraje mai mari decat cea centrala. Unii vor spune ca majoritatea publicatiilor locale sunt sustinute in scop politic de diversi baroni.
Nu neg asta, dar istoria recenta a demonstrat ca nu mogulul face tirajul, ci cititorii. Iar explicatia este simpla: oamenii sunt mult mai interesati de ce se intampla in comunitatea lor decat de generalitati nationale si de dictatura informationala a Bucurestiului.
Daca lucrurile vor continua in directia asta (si nu sunt deloc semne ca nu va fi asa), pe piata vor ramane doar mass media de stat, ziarul Lumina al Patriarhiei si cel al Kaufland.
Si poate nici nu e ceva rau. Poate ca cea mai buna cale a bunilor profesionisti din presa este sa-si publice articolele, investigatiile si analizele in brosura saptamanala a Kaufland.
Pana la urma, independenta presei nu e posibila fara un bun management economico-financiar. Nu e nici o rusine pentru presa "quality" sa apara alaturi de promotii la mezeluri. Dimpotriva, e o sansa in plus de a ajunge pe masa romanilor.
Cele mai vizionate
Ultimele
-
"Da’ dobanda, cat e dobanda? Dincolo era mai ieftin!"
(Stiri) 9 Oct 2014 -
Americanii rezolvă, europenii caută vinovați de serviciu
(Analize) 18 May 2016 -
Antipesedismul de paradă a creat falşi politicieni de dreapta
(Opinii) 19 Dec 2016 -
Banca centrală trebuie să prevină riscul european al dării în plată, cu ajutorul instanţelor internaţionale
(Opinii) 2 May 2016 -
Ce reprezinta si cum se calculeaza PIB-ul?
(Stiri) 6 Sep 2014
Leave your comments
Login to post a comment
Post comment as a guest