Majorarea salariilor bugetarilor - inclusiv a celor din administrația locală afiliați “baronilor” - a dus la intrarea într-o spirală preţuri-salarii la nivelul întregii societăţi, ceea ce i-a făcut pe analiştii neafiliaţi partidelor să arate spre relaţia productivitate - venituri. Da, dar lefurile pot creşte totuşi, însă doar după ce se face statul mic. Adică, după ce se descentralizează/externalizează o serie de activităţi, remuneraţiile se majorează, dar în contextul unor câştiguri de eficienţă şi a existenţei unor instrumente de piaţă ce absorb lichiditatea, venitul disponibil generat.
Deci, soluția nu-i să crească salariile în paralel cu mărirea taxelor și a deficitelor, care, înseamnă pierdere, ci concomitent cu scăderea poverii fiscale, excedent bugetar și întărirea rolului piețelor.
Dar haideţi să detaliem mai mult problematica pornind de la relația exporturi + economisire + taxe = importuri + investiții + cheltuieli publice. În mod firesc, exporturile ar trebui să se echilibreze cu importurile, economisirile cu investiţiile şi taxele cu cheltuielile bugetare.
Dacă însă balanţa export - import este dezechilibrată e nevoie să fie compensată fie prin scăderea cheltuielilor fiscale, fie prin creșterea altor elemente, precum economisirea sau taxele.
Din păcate, când la nivel general populația este grevată de datorii, impozitarea nu face decât să înghesuie mai mult economisirea.
Sigur că poți să atragi mai multe fonduri europene, dar există riscul ca ele să nu fie bine canalizate. De aceea, ajungem la ultimul factor al relației, investițiile, pe care dacă-l asociem cu celălalt element viabil, reducerea cheltuielilor publice, rezultă că avem nevoie de un stat mai mic.
Cu mai puțin stat în economie se creează un mediu de business propice să atragă investiții străine directe și se dezvoltă piețe ce absorb venitul disponibil al populației și formarea brută de capital a companiilor. Pe când, în acest moment, cu o economie cu bugetul statului în centru, banii absorbiţi prin taxe nu reuşesc să genereze o creştere economică reală, ce aduce bunăstare, nu deficite!
Dar pentru a veni investițiile sunt necesare modificări legislative în planul taxării și instituționale în zona piețelor. Fiindcă, în prezent, avem un sistem care doar dă impresia că ar exista economie de piaţă. De aceea orice specialist ar fi chemat din afară, cu oricât de multă competenţă, şi-o va declina. El nu poate face nimic fără schimbarea cadrului, şi pentru ca acesta să poată fi modificat în sensul eficientizării e necesar ca în procesul de vot să fie eradicat traficul informal de decizii, numit popular corupție.
Şi odată ce România va fi condusă de o clasă de persoane educate şi cu expertiză palpabilă - nu una mimată de diplome - se va putea merge spre un sistem legislativ care să permită să se obțină în acelaşi timp relaxare fiscală şi micșorarea statului.
Cele mai vizionate
Ultimele
-
"Da’ dobanda, cat e dobanda? Dincolo era mai ieftin!"
(Stiri) 9 Oct 2014 -
Americanii rezolvă, europenii caută vinovați de serviciu
(Analize) 18 May 2016 -
Antipesedismul de paradă a creat falşi politicieni de dreapta
(Opinii) 19 Dec 2016 -
Banca centrală trebuie să prevină riscul european al dării în plată, cu ajutorul instanţelor internaţionale
(Opinii) 2 May 2016 -
Ce reprezinta si cum se calculeaza PIB-ul?
(Stiri) 6 Sep 2014
Leave your comments
Login to post a comment
Post comment as a guest