Roger W. Babson, primul Dr. Doom

Despre Marea Criză din anii '30 s-a creat impresia că a luat prin surprindere pe toată lumea. Și totuși, Roger Ward Babson - precursorul lui Dr. Doom, Nouriel Roubini - a vorbit pe 5 septembrie 1929 la Conferința națională anuală de economie de “o prăbușire”, de închiderea fabricilor, șomaj și “o serioasă cădere a afacerilor”. Acest discurs a venit într-un moment în care calculele reputatului profesor de la Yale, Irving Fisher, autorul ecuației, teoremei și efectului cu același nume, relevau că prețurile de pe bursă se mai pot duce în jos, dar nu se anunță nimic “de natura unei prăbușiri”. Chiar și pe 21 octombrie 1929, cu foarte puțin înainte de marea cădere, Fisher a vorbit de “o simplă zdruncinare în unele cercuri externe (marginale) ale bursei.” Cu toate acestea, Fisher a rămas un teoretician remarcabil, iar Babson, cel care “a demonstrat cât de importantă poate fi observarea atentă și lipsită de prejudecăți a faptelor economice reale” după cum preciza Costin Murgescu, e considerat mai degrabă o figură obscură, despre care enciclopedii oferă cu zgârcenie date. Enciclopedii în care e plasat la loc de cinste “părintele” John Maynard Keynes, dar a cărui National Mutual Life Insurance Company, condusă pe principii speculative, a fost pe buza falimentului în timpul Marii Depresii din anii ’30, pentru că a promis clienților beneficii spectaculoase, pe care nu le-a putut susține.

Roger W. Babson absolvent al MIT cu o diplomă în inginerie, a făcut lobby pe lângă Universitate pentru includerea unui curs de afaceri, care a primit numele de “inginerie în afaceri”. El a integrat a treia lege a lui Newton în economie și a creat Babsonchart of Economic Indicators, cel care l-a ajutat să prevadă prăbușirea bursieră din 1929.

Babson, investitor și manager al unor corporații listate pe Wall Street, fondator al companiei de consultanță Babson's Reports, care a oferit unele din primele newsletter-uri de business, discuta de 10 principii investiționale:

-       Nu amesteca speculațiile cu investițiile

-       Nu te lăsa copleșit de background-ul companiei în care investești

-       Analizează cu atenție "chilipirurile" promoționale

-       Acordă atenția cuvenită gradului de sofisticare al pieței

-       Nu cumpăra fără să te uiți la fundamente

-       Protejează-ți valoarea portofoliului prin diversificare

-       Nu te diversifica cumpărând diversele titluri ale aceleiași companii

-       Analizează cu atenției companiile mici

-       Alege țintit, nu cumpăra din abundență

-       Nu cumpăra pe datorie, evită tranzacțiile în marjă (margin trading)


Leave your comments

Post comment as a guest

0
Your comments are subjected to administrator's moderation.
terms and condition.
  • No comments found

The Best United Kingdom Bookmaker lbetting.co.uk Ladbrokes website review