Bucuresti – Muzeul Transporturilor

 

 

Roland Berger a calculat mai de mult ca dificultatile de deplasare din cele mai mari 30 de orase ale lumii produc pierderi anuale de 266 miliarde de dolari. Dar, cum Bucurestiul nu era un oras de top 30, nu se cunostea cat costa timpul pierdut in trafic, care, dupa cum se stie este bani.

Noroc de o cercetare TomTom, citata de Gandul. Bucurestiul ocupa locul 5 intr-un top mondial al oraselor cu cele mai mari probleme de trafic rutier. La o calatorie medie de 30 de minute cu masina prin oras, Bucurestiul a inregistrat 103 ore de intarziere intr-un an.

Cu alte cuvinte - noteaza Gandul - daca folosesti masina zilnic in Capitala, pentru un drum care ar trebui sa dureze jumatate de ora, la sfarsitul anului vei bifa echivalentul a 4 zile si 4 nopti pierdute in trafic din cauza blocajelor rutiere.

Bucurestiul este intrecut doar de Istanbul (110 ore), Ciudad de Mexico (110 ore), Moscova (109 ore) si St. Petersburg (104 ore), potrivit studiului TomTom.

 

 

 

trafic-bucuresti-azi-45169900

 

 

 

In urma unei astfel de informatii merita facuta o analiza amanuntita. Pentru ca, desi Bucurestiul are doar un sfert din populatia Londrei, pe Dambovita, densitatea locuitorilor e dubla decat pe Tamisa

Bucurestiul e a sasea metropola europeana dupa numarul locuitorilor sai.

Pe prima pozitie in UE se plaseaza Londra (8,3 milioane locuitori), urmata, la mare distanta, de Berlin (3,4), Madrid (3,2), Roma (2,7), Paris (2,2), Bucuresti (1,9).

 

 

 

1 cai

 

 

 

Top 10 mai cuprinde un oras german (Hamburg – 1,8 milioane), doua capitale est-europene - Budapesta si Varsovia - si Viena - fiecare cu cate 1,7 milioane de suflete.

Din pacate, top 50 al celor mai mari urbe europene nu mai include vreun oras romanesc, fiindca nici unul nu are peste 500.000 de locuitori: Cluj-Napoca (324.576), Timisoara (319.279), Iasi (290.242), Constanta (283.872), Craiova (269.506), Brasov (253.200), Galati (249.432), Ploiesti (209.945), Braila (180.302).

 

Bucuresteanul se naste inghesuit

 

Si totusi, desi Bucurestiul e doar a sasea metropola europeana si are doar un sfert din populatia city-ului de pe Tamisa ori doua treimi din locuitorii metropolei vegheate de Poarta Brandenburg, cetatenii “micului Paris” sunt de doua ori mai inghesuiti.

In vreme ce Londra are o densitate a populatiei de 5.285 de locuitori pe kilometrul patrat, iar Berlinul una de 3.800, la Bucuresti densitatea e dubla: 8.260.

 

 

 

2 cai

 

 

 

Asta pentru ca pe cand londonezi locuiesc pe 1.572 kmp, iar berlinezi pe 892, bucurestenii se calca pe picioare pe doar 228.

De regula, orase cu astfel de intindere precum Frankfurt, Breslau, Stuttgart sau Dortmund din Germania ori Genova din Italia au o treime din populatia Bucurestiului si spatiul care le prisoseste e ocupat de parcuri, stadioane, stranduri, muzee etc.

In Bucuresti, in schimb, in cartiere precum Militari sau Berceni, nu exista parcuri, ci doar blocuri inaltate pana la cer, in perioada de delir locativ a lui Ceausescu.

 

In Marele Paris se circula, in cel mic – nu

 

E bine totusi sa ne exprimam cu precizie. Chiar daca populatia Bucurestiului e de doua ori mai densa decat cea a Londrei, Berlinului sau Madridului si de patru ori decat cea a Romei, totusi Parisul e cea mai intesata capitala europeana (21.000 locuitori/kmp), urmata de Atena (17.043).

 

 

 

4 cai

 

 

 

Si in afara de aceste doua metropole, mai exista inca un oras, care chiar daca nu e capitala de tara, e aglomerat: Barcelona – 15.990 locuitori/kmp.

Bucurestiul ocupa deci locul al patrulea in topul inghesuielii din UE si in apropiere sa se situeaza orasul italian Napoli (8.178 locuitori/kmp).

Dar chiar daca are un numar triplu de locuitori pe kilometrul patrat, marele Paris creeaza senzatia, in comparatie cu cel mic, ca e ceva mai fluid.

De ce? Pentru ca Parisul are metrou cu statii a caror distanta dintre ele se masoara in sute de metri, nu in kilometri, si RER.

Ele sunt cele care au scos din uz, incepand cu 1938, tramvaiul.

 

 

 

5 cai

 

 

 

Si chiar daca fostul primar socialist Betrand Delanoë a reintrodus de cativa ani tramvaiul in zona sudica a orasului, tot n-a reusit sa reaglomereze traficul pana la nivelul din Bucuresti.

 

Nu autostrada, ci metrou suspendat!

 

In Bucuresti - un oras dominat de blocuri cu zece etaje – nu e discutie legata de trafic in care sa nu se pomeneasca de necesitatea de a goli prima banda de pe marile bulevarde ocupata de masinile parcate.

Surprinzator insa nimeni nu vorbeste de faptul ca nu doar aceea ar trebui eliberata, ci si ultima banda, acolo pe unde circula tramvaiul.

Iar solutia de a face ca tramvaiele sa mearga pe sub pamant, nu constituie singura varianta de fluidizare a traficului, pentru ca ele pot circula si pe sus, precum metroul newyorkez.

Tramvaiul 41, cunoscut si sub numele de metroul usor, a fost considerat o mare realizare cand i-a fost ingradit traseul. Dar, ia ganditi-va!, daca ar circula pe deasupra solului, nu s-ar castiga o banda de circulatie?!

 

 

 

6 Lipscani

 

 

 

Tramvaiele sunt potrivite pentru localitati de 300.000 de locuitori precum Iasi sau Timisoara, si nici chiar in orasele germane cu o densitate de pana la 4.000 de locuitori/kmp nu constituie o problema.

Altfel stau insa lucrurile in al patrulea oras ca densitate a populatiei din UE, dar care nu are caile de acces proiectate pentru aglomerari rezidentiale atat de mari.

Sunt multe blocuri, drumurile-s prea putin late pentru cate imobile s-au construit, in asa fel incat e mai mare inghesuiala decat in vestitele orase italiene cu strazi inguste. In plus, spre deosebire de Paris, la Bucuresti mai e si risc seismic!

 

 

7 Universitate

 

 

 

Ok, dar stiti ce au facut autoritatile in primele doua decenii postcomuniste? In loc sa investeasca banii publici in extensia liniilor de metrou in cartiere precum Colentina sau Rahova, au risipit resursele pe reabilitarea liniilor de tramvai la care pana la urma vor trebui sa renunte.

Se lucreaza, in sfarsit, la linia de metrou Drumul Taberei, dar Bucurestiul e supraaglomerat nu doar de circulatia tramvaielor, ci si de trecerile de cale ferata.

Si, desi oamenii au platit prin impozite pentru parcari care sa le fie construite de catre primarii, acestea le mai iau inca o data banii cand le pun politistii comunitari amenzi in geamurile masinilor stationate in fata casei...

 

 

 

8 tramvai romana

 

 

 

Precizam ca intre 1975 si 1989, s-au construit 60 km de metrou, intr-un ritm de 4,3 km anual – dublu cat la Frankfurt, Milano sau München. Dupa aceea s-au mai „tras” numai 9 km de cale ferata subterana!

Cu o retea de 69 km, metroul bucurestean are doar 51 de statii, in vreme ce la Budapesta, la 31,7 km, sunt 40 de statii, ceea ce evidentiaza distanta mare intre statiile de metrou de la noi.

Ca sa rezumam. Intr-un Bucuresti sufocat de masini si de lucrari cu bani europeni, largirea Bd. Buzesti - desi a implicat demolarea unor cladiri istorice - pare sa fi fost o idee buna. Soferii circula rapid, si daca ne amintim de vremea cand Haussmann sistematiza marele Paris, era cazul sa-i vina randul si celui mic.

Da, dar daca a fost creat un culoar larg pentru masinile cu girofar intre Palatul Victoria si Cotroceni, cum sta bine unui stat polițienesc, si a disparut istorica Piata Matache, Calea Victoriei a fost ingustata pe motiv de traditie interbelica. Pentru ca oamenii sa se plimbe la sosea, cu sau fara bicicleta, chiar si pe zapada.

Iata doua decizii ce se bat cap in cap. Iar in timpul in care se lucreaza la metroul din Drumul Taberei, ca sa se fluidizeze traficul la suprafața, in Pantelimon se reabiliteaza tramvaiul. Oare de ce, cand pe dedesubt va trece metroul? Pentru ca pe sus sa mearga pensionarii gratuit, iar prin subteran salariații?!

Si apropo, sus in deal, la Cotroceni, unde-i mereu aglomerat, s-ar putea face un pasaj ca sa se circule in ambele sensuri, simultan. Fiindca intr-un oras plasat pe locul 4 in topul inghesuielii in UE e important sa se mearga continuu. Nu pe unele strazi sa se astepte ca la bariera de tren.

Asta cu mențiunea ca trenul ajunge zilnic la 8:30 in Gara Obor. Adica, Bucurestiul - capitala UE - n-are doar intersectii ca niste treceri cu trenul si masini ce strang gunoiul la ore de varf in loc s-o faca noaptea, ci si o cale ferata cu bariera intr-o zona semicentrala.


Leave your comments

Post comment as a guest

0
Your comments are subjected to administrator's moderation.
terms and condition.
  • No comments found

The Best United Kingdom Bookmaker lbetting.co.uk Ladbrokes website review