Cum va funcţiona impozitul pe venitul global pe gospodărie?
- impozit 0% pentru toate veniturile lunare mai mici de 2.000 lei pentru salariați, pensionari sau cei cu activități independente
- impozit 10% pentru diferența care depășește 2.000 lei/lună, pentru salariați, pensionari sau cei cu activități independente
Bine dar de ce 2.000 de lei, şi nu 1.989, 2.534,78 sau 3.108 lei/lună - ultimul nivel al câştigului salariul mediu nominal brut? Nu e bine cu brut, ca să fie dublă impunere? Iar salariile şi veniturile globalizate trebuie taxate progresiv pentru a-i penaliza pe cei care muncesc mai mult într-o societate ce generează sporuri reduse de productivitate?
Dar mai importană e întrebarea ce-i social în această formă de taxare? Sau în supraaccizarea gazelor din producţia internă şi carburanţilor? Ori, la rovignetă? Ce se socializează cu aceste cheltuieli suplimentare?
Incapacitatea de a gestiona economia şi corupţia din administraţie? De ce ar fi social să menţii corupţia atât timp cât ea nu redistribuie veniturile încasate, ci doar le alocă discreţionar către interese de grup?
Aici singurul care poate da un răspuns este mediul politic, în ideea în care gândeşte măsuri ce sunt prezentate social, dar care nu-s legate de asta, nici de o alocare raţională a resurselor.
În măsura în care se doreşte adoptarea modelului american de impozitare ar fi mult mai simplu să nu existe bariere impuse valoric din punct de vedere social, noţiunea de salariu de minim ori limite de deductibiliate la contribuţiile de pensii, la asigurările de sănătate sau de şomaj.
Când vorbim de deductibilităţi ele ar trebui să fie asimilate investiţiilor de orice fel, de la reparararea locuinţei, la achiziţionarea de bunuri de folosinţă îndelungată şi plasamente pe piaţa de capital.
În acest fel sistemul de impozitare s-ar constitui într-un instrument activ atât al dezvoltării prin intermediul investiţilor, cât şi al nivelului de trai, prin încurajarea unui consum raţional.
Şi ar mai o chestiune de pus pe tapet. Dacă într-o gospodărie există niveluri foarte diferite de venituri şi nu sunt aferente unei familii e extrem de dificil de discutat de un patrimoniu comun. Iar dacă într-o familie soţii divorţează şi patrimoniul face obiectul partajului, atunci procedurile pentru a facilita modul de stabili noua formă de impozitare va intra cumva în conflict cu birocraţia.
Ca şi concluzie, impunerea unei noi forme de taxare nu trebuie să fie legată de încercarea de a supraplăti personal în exces din sectorul bugetar convertit în corpul consultanţilor fiscali. E mult mai util să ai reguli bune, să te informatizezi şi să poţi depune declaraţii fiscale online. Fără a avea nevoie de specialişti scumpi pentru calcularea de venituri precare, care îşi demonstreză expertiza în aritmetică prin adunări şi scăderi.
Cele mai vizionate
Ultimele
-
"Da’ dobanda, cat e dobanda? Dincolo era mai ieftin!"
(Stiri) 9 Oct 2014 -
Americanii rezolvă, europenii caută vinovați de serviciu
(Analize) 18 May 2016 -
Antipesedismul de paradă a creat falşi politicieni de dreapta
(Opinii) 19 Dec 2016 -
Banca centrală trebuie să prevină riscul european al dării în plată, cu ajutorul instanţelor internaţionale
(Opinii) 2 May 2016 -
Ce reprezinta si cum se calculeaza PIB-ul?
(Stiri) 6 Sep 2014
Leave your comments
Login to post a comment
Post comment as a guest