Cota de impozitare a castigurilor investitorilor in fonduri mutuale, respectiv impozitul pe diferenta pozitiva intre pretul de rascumparare si pretul de cumparare sau subscriere al unitatilor de fond, ar putea scadea de la actualul nivel de 16% la 5%.
Masura a fost introdusa ca amendament la proiectul noului Cod Fiscal de catre Comisia de Buget-Finante a Senatului.
"Veniturile sub forma de dividende, inclusiv castigul obtinut ca urmare a detinerii de titluri de participare definite de legislatia in materie la organisme de plasament colectiv se impun cu o cota de 5% din suma acestora, impozitul fiind final", este textul amendamentului la proiectul noului Cod Fiscal introdus de Comisia de Buget-Finante a Senatului in raportul sau la proiectul mentionat. Amendamentul a fost deja votat de catre plenul Senatului. Camera Deputatilor este camera decizionala in acest caz.
Senatorii din Comisia de Buget-Finante au justificat amendamentul afirmand ca acesta este necesar "pentru stimularea investitiilor si sprijinirea mediului de afaceri, prin reducerea cotei de impozit aplicabila veniturilor sub forma dividendelor realizate de persoanele fizice". Si in forma in prezent in vigoare a Codului Fiscal, castigurile din dividende, indiferent de platitor si beneficiar, si cele din detinerea de unitati la fonduri mutuale sunt tratate similar si taxate cu cota unica de 16%.
Ca orice relaxare a fiscalitatii, aceasta reducere a impozitului pe castigurile investitorilor in fonduri mutuale este o veste buna. Insa trebuie subliniat totodata ca impozitul pe castigurile din detinerea de actiuni listate se mentine la 16%. Practic, daca investesti direct in actiuni, esti impozitat cu 16%, in vreme ce daca o faci prin intermediul unui fond mutual specializat in actiuni listate, impozitul este de doar 5%.
http://www.senat.ro/legis/PDF/2015/15L127FS.pdf
Mai mult, si impozitul pe veniturile din dobanzi bancare va fi mentinut la nivelul actual de 16%. De unde ar rezulta ca noul Cod Fiscal creeaza un stimulent in vederea trecerii de la economisire la investire, avantajand plasamentele in fonduri mutuale.
Iar asta se intampla in conditiile in care banca centrala a redus dobanda-cheie la minimul de 2%. Asta insemna ca fata de 2009 dobanzile sunt de cinci ori mai mici. Ce sens mai are sa fie impozitate?!
Cu alte cuvinte, fata de ceea ce colecta Fiscul in urma cu un cincinal, acum, la o remunerare a economisirilor cu maximum 3%, mai mult se complica taxand dobanzile. Ii chinuieste degeaba pe contabili si pe proprii functionari.
Pentru anul 2009 putea fi invocat faptul ca dobanzile se plasau la valori ridicate si ca Guvernul, pentru a le tempera cresterea, a decis sa le impoziteze.
Dar si taxarea cresterii de pret a activelor pe bursa e la fel de paguboasa. O masura care are rolul de a drena lichiditatea de pe o piata care oricum nu e prea lichida!
In fine, reamintesc ca Romania a avut mereu o rata a economisirii scazuta si a fost constransa sa importe resurse de la straini ca sa poata acorda credite. Daca le taxeaza e ca si cum si-ar dori sa nu se dea imprumuturi.
Asadar e de salutat initiativa de a se reduce impozitul pe castigul investorilor in fonduri mutuale la 5%, insa trebuie facuta precizarea ca intr-o economie subcapitalizata n-ar trebui sa fie deloc taxata cresterea activelor. Este o chestiune care tine de economie, dar si de etica.
Daca statul taxeaza aprecierea unui activ, de ce nu da bani de la buget cand pretul lui se reduce?
Cele mai vizionate
Ultimele
-
"Da’ dobanda, cat e dobanda? Dincolo era mai ieftin!"
(Stiri) 9 Oct 2014 -
Americanii rezolvă, europenii caută vinovați de serviciu
(Analize) 18 May 2016 -
Antipesedismul de paradă a creat falşi politicieni de dreapta
(Opinii) 19 Dec 2016 -
Banca centrală trebuie să prevină riscul european al dării în plată, cu ajutorul instanţelor internaţionale
(Opinii) 2 May 2016 -
Ce reprezinta si cum se calculeaza PIB-ul?
(Stiri) 6 Sep 2014
Leave your comments
Login to post a comment
Post comment as a guest