Un Big Mac costă 3,29 lire în Marea Britanie și 5,66 dolari în Statele Unite. Rezultă un curs de schimb implicit (prețul în lire al unui Big Mac împărțit la cel în dolari) de 0,58 sau 1,72 dolari pentru o liră. Cotaţia liră/dolar de pe piaţă este de 1,4. Se poate remarca faptul că lira e subapreciată cu 22%. Totodată, Big Mac Index arată că pound-ul e depreciat faţă de majoritatea monedelor, inclusiv euro şi devizele est-europene, dar supraevaluat în comparaţie cu monedele de refugiu, precum francul elveţian şi coroana suedeză. Comparaţiile, realizate imediat după Brexit, sunt utile, pentru a vedea cum stă lira sterlină.
Indicele, publicat începând cu 1986 de prestigioasa revistă The Economist, se bazează pe teoria parităţii puterii de cumpărare, care susţine că pe termen lung preţurile pentru produse similare tind să se egalizeze. Iar burgerul supraetajat e o marfă tradable, deci poate servi ca măsură de comparaţie între state. Din păcate însă, e un produs defensiv, cu valoare adăugată redusă şi din acest motiv variaţia de preţ este influenţată de regimul fiscal, deciziile politice, în general tot ceea ce afectează mediul economic, mai puţin ingredientele care stau la baza fabricării lui.
Şi totuşi, “observaţia” Big Mac este corectă, lira e subevaluată faţă de dolar şi euro. Asta ajută economia britanică din punct de vedere al productivității şi competitivităţii, dar nu englezii au provocat deprecierea, ci aceia care au încercat să reţină UK în UE. Regatul Unit, însă, s-a orientat din mers spre schimburi comerciale cu alte spații, cum ar fi America de Sud şi a profitat la maximum de ideea de Commonwealth în privinţa cooperării. Pe termen lung reorientarea Regatului poate provoca tensiuni pe relaţia Franţa - Germania. Iar un alt aspect important de menţionat este acela că, de asemenea, deprecierea dolarului faţă de euro, dar mai ales reducerea de taxe din timpul administraţiei Trump, reechilibrează structural şi economia americană, evidenţiată de o reducere peste aşteptări a ratei şomajului la 6,3%, în vreme ce acesta se menţine la 8,3% în zona euro şi 7,5% în UE-27.
Datele statistice relevă că românii pot cumpăra 339 de burgeri Big Mac cu salariul mediu net, faţă de 357 în Polonia şi 310 în Ungaria, respectiv 289 în Cehia. Salariile din statul maghiar şi Republica Cehă sunt mai mari, 1.000 şi 1.100 de euro lunar, dar şi preţurile pentru Big Mac. În zona euro, cu un salariu mediu de 2.200 de euro se pot achiziţiona 458 de burgeri Big Mac.
Cele mai vizionate
Ultimele
-
"Da’ dobanda, cat e dobanda? Dincolo era mai ieftin!"
(Stiri) 9 Oct 2014 -
Americanii rezolvă, europenii caută vinovați de serviciu
(Analize) 18 May 2016 -
Antipesedismul de paradă a creat falşi politicieni de dreapta
(Opinii) 19 Dec 2016 -
Banca centrală trebuie să prevină riscul european al dării în plată, cu ajutorul instanţelor internaţionale
(Opinii) 2 May 2016 -
Ce reprezinta si cum se calculeaza PIB-ul?
(Stiri) 6 Sep 2014
Leave your comments
Login to post a comment
Post comment as a guest